Jeg har efterhånden bokset i en længere årrække, ikke på professionel plan, men alligevel intens i lang tid. Boksning har i lang tid været en fast del af min fitness – og også en stor begrundelsen for den ”nogenlunde” fysiske form jeg har opnået. Jeg er ikke typen der står på stepmaskinen i lange periode, og har en tendens til, at danse mere med de hårde drenge (da dette har fremvist flotte resultater for mig). Dette betyder at f.eks. hårde vægtløft og boksepuden, har været gode redskaber for mig de seneste 4-5 år.

Derfor har jeg besluttet mig for, at give et par af min bokse tips til jer i dette indlæg. Træner du endnu ikke hård fysisk træning med f.eks. vægtstænger og boksepuder, så har du min anbefaling til at komme i gang. Er du ikke type der gider træne i fitnesscenteret, så kan du nemt anskaffe dig en billig boksepude til hjemmet, hvor denne guide kan hjælpe dig. Herunder har jeg sammensat min 3 tips/træningspas til, hvordan du benytter boksning samt andet bokstræningsudstyr i din træning.

boksning

#1: Interval træning på boksepuden

Vil du gerne kunne holde til mere og samtidig styrke dine muskler, så kan intervaltræningen være løsningen for dig. Faktisk kan intervaltræning benyttes med alt lige fra løb, armbøjninger, squat samt selvfølgelig slag/spark på boksepuden. Processen er meget simpel, og du skal blot lave højre/venstre slag på boksepuden i højt tempo i 1 min, herefter holder du 45 sek. pause, og herefter kører du højre/venstre kombination igen i 1 min. Alternativt kan du tage 1 min bokse, 45 sek. pause, 50 sek. bokse, 35 sek. pause, 30 sek. bokse. Disse “intense intervaltræningssituationer” gavner ikke blot din fitness, men hjælper dig også med at holde længere og arbejde hårdere under selve træningen.

#2: Træn med reb og boksepude

Du har formentlig allerede set denne trend i fitnesscenteret, hvor benytter reb i deres træning. Dette træner hele din krop ufatteligt meget, og kan være rigtig god i sammensætning med slag på en boksepude. Øvelsen med reb (som fremvist herunder) i 2 min efterfulgt af 30 sek. pause og herefter højre/venstre 1 min. på boksepuden. Efter en periode, kan du også indsættes 1 min. højre/venstre spark til dette træningspas. Læs mere omkring træning med reb her.

øvelse reb

#3: Boksepude og hoppet

urlDet gælder om at udnytte sine muskler samtidig med, at du holder din krop kørende. Derfor kan et vigtigt træningspas være opdelt imellem slag, spark og hop. Det forgå ved at du finder et fast forankret punkt du kan hoppe op på (ca. 30-50% højt). du skal således hoppe frem og tilbage på dette punkt (se denne video), efterfulgt af 1 min spark højre/venstre på boksepude, 30 sek. pause, 2 min højre/venstre på boksepude, forfra.

Håber i kunne bruge min tips til at opnå en god træning med en boksepude (+ diverse). Når først du har lært disse rutiner, så kan du sagtens udvide dem efter smag of behag.