Effektivitet – uden stress

Det er fredag. Slutningen på arbejdsugen nærmer sig, og de fleste er efterhånden godt brugt. Men der er altid mere arbejde. Der er altid liiiiiige en mail mere der skal besvares og en uendelig række af opgaver på to do-listen. Så det er fristende at udnytte arbejdstiden fuldt ud og sidde klistret til skærmen non-stop. For så får man jo lavet meget mere, hvis man konstant arbejder. Eller hvad? Der er faktisk noget der tyder på at pauser og pusterum gør en mere effektiv. Så tag lige to minutter og læs disse råd der vil gøre dig meget mindre stresset og meget mere effektiv!

Reducer stress

Del ud af dine informationer når du kan… 😉

Hvis man er meget stresset i en situation (fx hvis emails vælter ind i indboksen, chefen lige har smidt en hasteopgave på bordet, eller dit barn bliver sygt lige midt i arbejdsdagen) og man kan mærke at man får hjertebanken og en begyndende hovedpine – som er symptomer på stress – så slip hvad du har i hænderne og tag nogle dybe indåndinger. Det kan virke lidt åndssvagt de første par gange du gør det, men det vil give dig ny energi og dermed mere overskud til at organisere de opgaver der skal laves. Hvis et par vejrtrækninger ikke er nok, og du er på nippet til at falde om af stress og slet ikke kan finde ro, så er yoga et forsøg værd. For nogle virker det som at genstarte hjernen og efter bare en enkelt gang vil du kunne mærke at du er mere fokuseret og koncentreret. Er yoga for hippie-agtigt for dig, så skulle dybe vejrtrækninger hjælpe for de fleste.

Tips til en mere effektiv hverdag

En god måde at blive mere effektiv på og samtidig reducere stress, er ved at være organiseret og have sine ting i orden. Det lyder som det mest kedelige og forældre-agtige råd, men hvis dit skrivebord er ved at drukne i løs-ark og post-it-notes så virker alting bare mere uoverskueligt. Hvis der er orden i tingene og bunkerne er millimeter-præcise, kan du næsten snyde din hjerne til at tro at du har styr på det hele.
Et andet råd er at dit kropssprog. Hvis du har spændinger af at stresse over den kommende deadline og du sidder nærmest helt krampagtigt bag skærmen og hamre på tastaturet, så vil det være en god ide at slappe lidt af i skuldrene, ryste kroppen igennem og evt. smide fødderne op på skrivebordet og finde en mere afslappet stilling. Det kan få din krop til at sænke niveauet af stress-hormoner.
Det sidste men nok allervigtigste er at du tillader dig selv at holde fri. Hvis du konstant arbejder og tænker på arbejde, og skriver ting på to do-listen til arbejde, så mister du efterhånden energien og lysten til det. Så nogle gange er det okay at vente med at besvare mails til dagen efter, at slukke for mobilen og at sige til chefen at NU går man hjem. Og især på sådan en fredag. Så hvad laver du stadig foran skærmen? Gå ud, hold weekend og slap af, så er du meget mere effektiv når du møder ind mandag morgen.